Snörstump 10. Ny luftig framdrivning på sjön

Att segla på  havet är ju en gammal konst, men efter de stora segelfartygen i slutet på 1800-talet har frakter på sjön med vindens hjälp inte fungerat så bra. Det gjordes konstruktioner med Flettnerrotorer, och man har försökt sätta hjälpriggar på moderna fartyg men det har aldrig slagit.

Skysail

 

Men nu är det kanske dags. Det tyska företaget Skysail, som sedan ganska länge gjort de seglande drakar som man kan se dra vattensurfare utmed stränderna i varje fall i varmare länder, har nu kommit på idén att öka storleken och förbättra styrmöjligheterna. De jag sett på stränderna kan inte ha varit på mer än något tiotal kvadratmeter, men nu skall de tillverkas i storlekar från 160 till 5000 kvadratmeter. 

Provseglingar är utförda och jungfruturen på fullt allvar skall gå om ett par veckor med det 140 m långa fraktfartyget Beluga från Esbjerg över Atlanten till Houston. Och lasten är – vad annars – vindkraftverk.

Drakens storlek anpassas till båtens och kan då reducera kostnaderna för bränsle med upp till 50%. Den flyger 300 m upp ungefär och styrs datoriserat via kolfiberlinan som bogserar fartyget. Hjälpmedlet kan naturligtvis inte användas rakt mot vinden, sektorn kring vindögat som inte går att använda har en vinkel på 100 grader, dvs man kryssar med 50 grader från vindögat om så önskas. Det är dock lämpligare att inte försöka gå högre än 70 graader mot vind, framdrivningskraften blir annars för blygsam. Det bli i alla fall en användbar sektor om 220 grader.

Skysail är optimistiska och räknar med att sälja 1500 drakar under 2008.

Seglarhjärtat gläder sig åt detta framsteg inom handelssjöfarten. 

Ett svar till “Snörstump 10. Ny luftig framdrivning på sjön“

  1. […] I NyTeknik hittar man idag en artikel om seglande lastfartyg som går tillbaka på en tidigare och som även jag har skrivit en tidigare snörstump om. […]

Lämna ett svar