Den uppblåsbara bilen

Första gången jag läste om en bil som gick på tryckluft var bara för ett par veckor sedan. Till en början trodde jag det var något slags kul skämt – mina tankar gick närmast till de ballonger man före barnbarns högtidsdagar fattar mellan sina läppar för att blåsa upp och sedan råkar tappa taget  om precis just när man bestämt sig för att nu räcker det banne mej. Ballongen far då iväg utmed en zickzack-bana  under livligt pysande , för att till slut hamna liten, sladdrig och oaptitlig någonstans under en soffa.

Så vill man ju inte att en bil skall färdas, och så småningom gick det upp för mig att det inte rörde sig om ett skämt utan att det var allvar, kanske inte blodigt direkt men allvar likafullt. Där jag allra första läste om saken stod det beskrivet att tryckluftsbilar, eller möjligen rentav bussar har existerat en gång för ganska många år sedan, men att idén övergavs eftersom bensin blev så oslagbart billigt. När jag läste det var jag fortfarande inne på linjen att det rörde sig om skämt. När jag insett allvaret hade jag tyvärr glömt var jag läst om det, mitt arbetsrum är en enda salig röra av utskrifter och andra papper huller om buller.

Wikipedia har hjälpt mig tillrätta istället. Titta gärna på den här sidan   eller på den här

Teknikens Värld har varit och tittat på underverket men det var 2002, och det har tydligen varit lite utveckling sedan dess.

Det finns uppenbarligen flera olika projekt igång.  Det här projektet drivs av en enligt uppgift berömd motorkonstruktör som heter Guy Nègre. Denne verkar om man får tro Teknikens värld synnerligen optimitisk och övertygad om framgång.

Bilen har en lufttank med en volym på 300 liter. Man fyller den med 90’000 liter luft och har då ett tryck i tanken på 300 bar och den lagrade luften har då samma temperatur som omgivningen. MDI:s koncept kräver en mindre mängd medförd gasol vars huvuduppgift är att dels höja värmen i motorn till c:a 400 grader samt värmen i själva bilen till något i närheten av rumstemperatur. Komprimerad luft som får expandera kyls kraftigt. så värme måste tillföras. Den komprimerade luften kan naturligtvis tankas genom att en luftpump fyller tanken igen. Det tar emellertid någon timme och  tanken blir väldigt het. Istället tänker man sig att tankställen skall ha färdigkomprimerad luft. Det tar då bara 2-3 minuter att fylla en tom tank och man får inga temperaturbekymmer. Det värmeöverskott som uppstår när man komprimerar luften kan naturligtvis användas för andra ändamål. (Förf:s kommentar – snål smålänning.) 

På en tank kan bilen färdas i storleksordningen 10-15 mil och med en topphastighet som för prototypen är tänkt till c:a 115 km/tim. Motorn har färre rörliga delar än en vanlig motor, den kräver mindre mängd olja för smörjning än en vanlig motor. Man beräknar att livslängden blir jämförbar med en ordinär förbränningsmotor. 

MDI hävdar att bilen är tänkt att säljas för 12700 $. Att fylla en tank med 340 liter komprimerad luft är kostnadsberäknat till 2 $. Det kommer också att vara möjligt att sticka en sladd i väggen, och då har bilen en kompressor som fyller tanken på 4 timmar.

Data är hämtade från två olika tidpunkter i prototypens liv, de senaste från  Indien, där projektet nu närmar sig fullbordan, de tidigare från 2002, då bilen var mindre och arbetet pågick i Frankrike.

Skulle bilen klara de priser och andra mål som nu är aktuella, kommer den säkert att väcka berättigat uppseende när den först visas officiellt. Mycket billigare kan man knappt begära att en bil skall kunna köras. Luften som kommer ut i avgasröret är renare än den som sugs in , så bilen lämnar bakom sig en renaremiljö än den som ligger framför huven.  Detta mirakel förklaras med att insugsluften filtreras noga för att skona motordelar. Några tillskott eller någon förbränning blir det ju inte tal om. Indien är att gratulera, liksom kanske mänskligheten i sin helhet om detta projekt håller vad det lovar.

Låt oss hoppas att detta projekt blir något jag får anledning återkomma till.

4 svar till “Den uppblåsbara bilen“

  1. Lunken skriver:

    Hej där, kul att du tar upp det. Jag har sett en del skriverier om detta men inte att priset skulle vara så lågt. Har man sedan vindkraftsel i kontakten så blir energin klart ren. Passar verkligen lysande för stadskörning och med den räckvidden som pendlarfordon. Att se fram emot! 🙂

  2. Bengt Axmacher skriver:

    Tack Lunken. Jo visst är det en härlig tanke. Pumpar man upp den med en trycksluftspump själv så kan man ju använda överskottsvärmen till att värma varmvatten till duschen eller åtminstone till raklödder. Jag tycker faktisk det är lite konstigt att det inte uppmärksammats mer.

  3. Karin Holm skriver:

    Frågan är hur denna bil klarar vinterförhållanden i Sverige? Märkligt att inget svenskt bilföretag nappat på idén! Sågen film där bilen demonstreras, och jag tycker motorns ljud verkar lite störande. Såg på youtube en film om en australisk uppfinning, som verkar vara mycket tystare, där tryckluftens energi överförs till en sorts roterande ”kolv”. Här verkar man inte kommit till personbilsdrift ännu, utan mer till mindre fordon att användas på fabriksgolvet, på lager o likn.

  4. Bengt Axmacher skriver:

    Ja, vintern kräver nog lite extra tankearbete. Hur skall man få värme i bilen? Den expanderande luften går ju bra att använda till kylning sommartid, men att krama värme ur den blir värre. Gissar att konstruktören är tacksam för förslag.

Lämna ett svar