Att få något, eller att få något gjort.

I dessa krisens dagar kan man inte öppna en tidning, väckas av radion eller titta på TV utan en försvarlig dos av goda förslag till främst Rheinfeldt eller Borg.

Gasa, är någon slags samlingsbeteckning. En lång rad ekonomiska gurus skriver listor med önskemål: sänkt moms, kraftigt sänkt moms, extra barnbidrag, höjd A-kassa, slopad arbetsgivaravgift, stöd till Volvo och SAAB, engångscheckar, avskaffad stämpelskatt vid fastighetsköp, ökade bidrag till kommuner och landsting, ny riskkapitalfond, skrotningspremie på gamla bilar, energieffektivisering, utbildningsprogram, infrastruktursatsningar och ROT-avdrag torde väl vara de vanligaste förslagen.

När man inte är utbildad ekonom kan man kanske finna det är svårt att rätt värdera allt detta. Jag gör det lätt för mig och tycker att de bidrag staten ger som i första hand syftar till att få något utträttat är klart att föredra före dom som är någon slags julklapp endast syftande till ökad konsumtion .

Rena presenter som barnbidrag, reducerad moms, höjd A-kassa med mera är väl kul att få. Jag platsar inte för något, men hade jag gjort det hade jag inte ökat min konsumtion utan lagt pengarna på hög, när osäkra tider väntar. Jag misstror ökad konsumtion även om jag förstår att syftet är gott och kanske också blir avläsbart i form av mindre uppsägningar på sina håll.

Att få något gjort för pengarna verkar för mig mycket mera angeläget, eftersom så mycket är eftersatt.  Infrastruktursatsningar t ex. Bygg förbifart Stockholm. Bygg fler vindkraftverk. Bygg ett kärnkraftverk, bygg snabbjärnvägar, förbättra våra vanliga vägar. Det minskar antalet  uppsägningar samtidigt som vi får något för pengarna. Det brukar sägas att det krävs planering. Jag trodde det var gott om förslag som har legat startklara länge och bara väntar på besked. Pengarna innebär ju utbetalda löner till dom som gör jobbet och det innebär väl ökad konsumtion för dem som annars inte hade kunnat konsumera särskilt mycket.

Det sägs att klimathotet kommer att kosta och att Volvo och SAAB är illa ute. Dräm till med en rejäl skrotbilspremie, och villkora den gärna med att pengarna måste gå till en miljöbil.

Satsa på ROT-avdrag. Det brukar ge bra utbyte, det kostar ingenting förrän nästa år trots att det ger resultat direkt. Dessutom är det redan gott om folk som väntar sig att det skall komma, och de varken reparerar, eller bygger om eller till förrän beslutet är fattat. Jag är en av dem och talar oblygt i egen sak.  Mycket av det som blir gjort är också miljöåtgärder.  

Slopad stämpelskatt förstår jag mig inte på. Varför är det angeläget att vi passar på och byter hus med varann?

Sänkt inkomstskatt begriper jag inte heller, mer än att det är dags att pensionärerna får sin kompensation fullt ut. De kan ju möjligen tänkas konsumera lite mer eftersom de inte har mycket att spara till.

Tillfällig momssänkning  märks ganska lite för konsumenten, men borde kosta en hel del för staten.

Ett extra barnbidrag kan jag möjligen tycka är ett bra inslag, barnfamiljerna är mer i behov av uppmuntran än några andra.

Viktigt att åtgärdsförslagen blir presenterade i god tid före jul. Särskilt ROT-avdrag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 svar till “Att få något, eller att få något gjort.“

  1. Anders skriver:

    ”Bygg Förbifart Stockholm”

    Ursäkta?

    Det är väl knappast försvarbart ur miljösynpunkt, och du annars hävdar miljö- klimataspekter, liksom verkar införstådd med peak oil och de stora omställningar och problem som enbart oljetoppen för med sig…

    De 25, eller kanske snarare 30-40 miljarder med säkra fördyringar som följer projekt av detta slaget, lär väl kunna användas enormt mycket bättre på andra sätt, både för att möta kortsiktiga som långsiktiga problem, eller?

    Mvh
    Anders

  2. Bengt Axmacher skriver:

    Allt behöver i och för sig inte vara försvarbart ur miljösynpunkt. Jag är inte speciellt ofta i Stockholm, men då och då händer det att jag kör igenom, oftast till Arlanda. Under ett par år körde jag båda riktningarna en dag i veckan. Det var ett lidande då, och jag har hört att det är än värre nu. Det kostar tid och som bilarna ser ut än idag kostar det en hel del extra bränsle.
    En genväg genom tunnlar skulle spara både tid och bensin. Jag vet att miljörörelsen säger att direkt som förbifarten är byggd så kommer båda genomfarterna att vara lika tillkorkade som den ena är idag, men ursäkta mig, det tror jag bara inte på.
    Det kommer aldrig att lyckas att lösa trafikproblemen enbart genom en mer utbyggd lokaltrafik, men det går att göra den både bättre och ett mer lockande alternativ än den är idag. Men en stor andel kommer att fortsätta att åka bil, men de blir väl en hel del färre får vi hoppas. Vad är det då för bilar som skall korka igen 2 trafikleder istället för bara en.
    Bilen är en älskad leksak och visst är det härligt att vi praktiskt taget alla kan utnyttja den ganska fritt. ”Frihetens instrument”. Men den är också ett arbetsredskap för många av oss, och det kostar avsevärda summor att inte komma fram – i tid och i pengar. Om 20 år kommer förövrigt större delen av bilparken att vara plugin-hybrider, tysta och bränslesnåla och koldioxidutsläppen långt mindre än idag.
    Kom gärna med en alternativ lista på andra förslag för 30-40 miljarder – i investeringar.

  3. [...] Jag har just hört på radion att det blir bl a ROT-bidrag fr o m måndag. Det blir en hel del annat också som verkar förnuftigt och leder till att någonting blir gjort. Ren presentutdelning är det inte fråga om. 15 miljarder tror jag notan var på. Titta gärna i min önskelista. [...]

Lämna ett svar