Glädjebud! Hybridlastbilar och bussar är på gång.

Tror att jag skrivit och tjatat om hybrid- och elteknik för lastbilar och bussar och tyngre fordon jag vet inte hur många gånger. Och så får man läsa i Ny Teknik  att det har varit på gång hela tiden.

Scania satsar på seriehybrid-teknik. Det vill säga att framdrivningen är alltid endast elmotorer,  en liten diesel sköter enbart laddningen.  Man säger att bränslebesparingen blir minst 25%.

Volvo satsar på parallell-hybrider. Dieseln både driver och laddar för det mesta, elmotorn jobbar vid starter och  accelerationer. Besparingen blir c:a 30 % på bussar, men på entreprenadfordon kan man säkert pressa ner förbrukningen av bränsle ett bra stycke till.

I början på nästa år startar Scania testkörningar av sina bussar i Stockholm.

Volvo har varit igång med utveckling av hybridteknik ända sedan mitten av 1980-talet.

-Det är viktigt att vara i framkanten av tekniken om man vill vara först och ta viktiga positioner på marknaden, säger Merril Boman, pr-chef på Volvo lastvagnar.

Scanias presschef Hans-Åke Danielsson  ger personbilsindustrin en spark på smalbenen:

– Medan andra har snackat har vi jobbat.

Rolig läsning för en gångs skull

Men det skulle varit roligt med lite fylligare information om tekniken.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Lämna ett svar