Hydrauliska hybridbilar, ytterligare en tänkbar variant.

Tdigare har jag skrivit om bilar som drivs av tryckluft. Det verkar som om framstegen är blygsamma, sannolikt beroende på att en lufttrycksmotor ännu inte vunnit kampen om vilken variant som är bäst.

På IDG.se-s nya Tekniksida  blir jag satt på spåret. En ny bilmotorteknik av hybridkaraktär men med hydraulik istället för el och batterier, och hydraulmotorer till framdrivningen. Bromsåtervinning med nästan 75% av energiförlusten. En dieselmotor sompumpat upptryckförrådet, lite oklart är det hur detta fungerar.

Tekniken framgår här för den som har förstånd på sådant.

 

Ganska förvånande ärdet att finna att det är Amerikas svar på Svenska Naturvårdsverket, EPA (Environmental Protection Agency) som sysslar med rent tekniskt utvecklingsarbete, dock kanske inte helt på egen hand. Hur som helst har man nu för UPS (Universal Parcel Service) demonstrerat denna nya bilteknologi som om man skall tro texten lovar gott. På EPAs omfattande website hittar jag så småningom detta.

Det föreligger tydligen högtrycksackumulatorer och lågtrycksreservoirer. Är det månne min gamla tryckluft som spökar här igen?

Framdrivningen sker alltså med hydraulmotorer, en väl beprövad teknik, ialla fall på lantbruksmaskiner,som jag har personlig erfarenhet utav.

Teknologin sägs reducera koldioxidutsläppen med 40%. Bränsleförbrukningen blir ungefär hälften. Motorn blir dessutom prisbillig, särskilt om den jämförs med elekriska batterier. Extrakostnaden är intjänad på 2-3år skriver man.

Efter att nyss ha skrivit en hel del om eldrift av lastbilar, känner jag mig nu genast nyfiken på om detta inte kan vara ett alternativ. Posten kanske vore intresserad av att pröva. Bilen finns faktiskt i sinnevärlden redan. Ingen skönhet direkt men säkert ändamålsenlig.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Lämna ett svar