En glädjevolt för Volt. Och kanske ett VM för GM.

Den 8-de juli skrev jag en stump om GM och 100-årsjubiléet som skulle gå av stapeln som igår, vilket nu alltså just skett. Som planerat presenterades den nya Volten, tänkt att produceras fr o m november 2010. Första året 10’000 bilar ökande senare till 60’000/år.

Om detta finns det att läsa på en rad ställen t ex på Reuters . Den som sett Volt på bild för något år sedan märker snabbt att den ändrat sig – till det bättre

 

 tycker jag som själv har en Toyota Prius. En viss likhet har uppstått, det har kanske med luftmotstånd och sådant att göra, vad vet jag. Prestandan är inte så dålig, drygt 6 mil på en pluginladdning, vilket i Amerika tycks kosta lika mycket som en kopp kaffe. Om med kaffe avses amerikanskt kaffeblask så måste det verkligen sägas vara oerhört billigt, och laddningen den klart bättre affären. Bilen har också en motor, men den behövs bara på turer längre än 40 miles, dvs 64 km.

Det innebär för mig 2 turer fram och tillbaka till sta´n ( Söderköping eller Norrköping, vilket kan nästan kvitta) på en laddning. Längre än så kör vi nästan aldrig. Det blir alltså en kopp kaffe mindre om dagen, och det mår vi bara bra av. In till Söderköping är det mycket närmre att cykla, bara 4 km, och det gör vi ofta, vilket sparat in ungefär en liter bensin per gång hittills.  Nu, dvs när och om vi köper en Volt, kommer vi att spara mycket mindre, vilket väl är den enda nackdelen.  

Eller kanske inte, för innan man kan spara in på kaffet måste man ut med lite pröjs och det tippas ligga mellan 30’000 och 50’000 dollrar. Här i Sverige är det säkert klokt att hålla sig nära den dyrare gränsen och då hamnar vi  runt 350’000.

Just för tillfället kan det ändock sägas att GM, som haft det bekymmersamt, sannolikt vunnit ett VM  i kapplöpningen om den första PLUG-in-hybriden i produktion. Grattis. Nu väntar vi med spänning på Toyotas motdrag. Nästa års Priusmodell lär få en starkare bensinmotor, en corolla-motor. Samtidigt har man kvar sina Ni-batterier ett tag/år till men har på något sätt trimmat sig fram till en bensinförbrukning på 0,29 l/mil. ( Räkna på 3 mil per liter. En Prius-ägares stalltips. Liksom att den kommer att bli aningen billigare.) 

När kommer Volvo att intressera sig för el-bilar eller plug-inhybrider? Den enda vägen framåt för bilfabriker.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Lämna ett svar