Snörstump 10 revisited. Medvind för segel.

I NyTeknik hittar man idag en artikel om seglande lastfartyg som går tillbaka på en tidigare och som även jag har skrivit en tidigare snörstump om.

Företaget ifråga, Skysail, har nu låtit lastfartyget Beluga korsa atlanten med kite-seglet 300 m upp i luften. Medelhastigheten ökade från 10 till drygt 11 knop och bränsleförbrukningen minskade med 20%.  Rederiet har beställt ytterligare 3 kite-segel.

Genomgående positiva kommentarer hittills i Ny Teknik. En tyckte det kunde vara trist att ligga och vänta på medvind, men blev snabbt korrigerad av en som visste bättre. Man kan både slöra, segla halvvind och t  o m kryssa med kite-segel, även om man inte kan ligga lika högt mot vinden som en modern segelbåt.

Mitt gamla seglarhjärta klappar lite fortare.

Och 20%! Det gör vad det kan. Det torde vara lönsamt i alla fall.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Ett svar till “Snörstump 10 revisited. Medvind för segel.“

  1. Daniel skriver:

    Jag läste tidigare om det fartyget i denna tidningsartikel (http://www.abc.net.au/news/stories/2008/01/22/2143897.htm).

    För den som tycker att detta är intressant kan även en mini-serie i tre delar om hur stigande oljepriser påverkar fartygstransporternas villkor vara av intresse. Läs första delen i serien här (http://efteroljan.blogspot.com/2008/08/dyrare-fartygstransporter-nr-priset-p.html)

Lämna ett svar