Elbilar i långa banor. Ekonomifrågor. Oljepris.

I media tar vi del av att inflation har drabbat oss. Matpriserna stiger. I vårt lilla tvåmanshushåll har det inte märkts så mycket än.  Citronerna har gått upp från 9 kr per kg till 39 kr, enligt Inger. De är nog ännu surare än vanligt, tröstar jag som lever glad utan citroner i stort sett.

Oljepriset kommer inte att passera 200 $ inom de närmaste månaderna kan man läsa i Svenskan och E24. Gör det så blir det katastrof enligt Deutsche Bank. Saudi hinkar upp lite mer ett tag, deras olja är väl billigast i världen just att hinka upp. Lejonparten av likviden är vinst, eller övervinst om man så vill. Och det finns fortfarande mycket kvar. De kan köpa upp stora delar av den övriga världen.

Många säger att oljepriset inte ligger marknadsrätt, ökad efterfrågan betyder naturligtvis mest men det är också ett rejält inslag av spekulation. Det borde kunna betyda att priset också snabbt kan rasa igen, ett gott stycke. 

Ekonomin går därför inte längre på högvarv, men en riktig lågkonjunktur kan man inte tala om.  Bilindustrin börjar dock få allvarligabekymmer och sämst tycks det gå för Volvo PV. Idag kan man läsa att ”nervositeten växer i Volvoland”, och igår hade näringslivsbilagan 3 sidor om Fredrik Arps bekymmer med sitt företag.

Den direkta orsaken till bekymren än en låg dollar på Amerikamarknaden och ett generellt köpmotstånd pga oljepriset som särskilt drabbar företag med stora och bensindryga bilar. Enligt uppgift har Ford inte velat ge Volvo fria händer att söka sig över till mindre modeller med bensinsnåla motorer. 

Idag finns också en artikel om hur bl a Tyskland laddar för elbilar. Det laddas för introduktion av el-hybrider och plugin-bilar världen över och nya konstellationer uppstår. Mitsubishi ligger långt fram med samarbete med GS Yuasa för produktion av lithiumjonbatterier. Det finns f ö fler batteriprojekt än så inom den japanska storindustrins olika konglomerat. Peugeot bygger en fabrik Ryssland där de med Mitsubishi som partner skall vidareutveckla eldriften. Volkswagen och japanska Sanyo håller på med samma problemområde, batterier alltså,  och driver dessutom samarbete i Tyskland med en rad energiföretag inklusive EON. På ett bilforum i Berlin visades igår ffg Golf Twindrive upp; en plugin som möjliggör vardagskörande på kortare sträckor helt på el. Vidareutveckling av elhybridernas olika aspekter skall pågå i fyra år och 45 miljoner € är vikta för ändamålet, varav regeringen står för en tredjedel.

2010 verkar vara året då allting skall hända. Volswagens elbilsproduktion hoppas vara igång då. Mercedes kommer samma år med en elbil som drivs av bränsleceller. Mercedes samarbetar f ö  med BMW, GM och Chrysler om elbilar. Daimler har redan 100 ”Elektro-smarts” som rullar i London, och en ny generation av dessa med lithiumjonbatterier är i faggorna. Man tänker förvisso inte nöja sig med denna lilla pyttebil.

Daimlers VD Dieter Zetsche menar att om 20-30 år kommer det inte längre att finnas någon produktion av bilar med bara bensin- eller dieseldrift. Forskningsinstitutet CAR i Gelsenkirchen hävdar att alla bilar som säljs i Europa år 2025 – bara 17 år från idag – kommer att vara rena elbilar eller hybrider med små motorer som back-up.

Det framgår inte om de avser endast personbilar. Jag har flera gånger tidigare tyckt att det är hög tid att tyngre fordon, lastbilar, bussar och olika entreprenadfordon också anammar teknik-utvecklingen. I en liten ruta intill artikeln påpekas att Ford, som redan för några år sedan gjorde sig av med sitt norska elbilsprojekt ’Think Global’ även fortsättningsvis avstår från projekt utmed miljölinjen.  Hybridtekniken är inte konkurrenskraftig, säger man. Olyckligt för Volvo med en sådan ägare kan man gissa. Vi får se hur länge den situationen varar.

Igår kunde man, också i SvDs näringsliv, läsa om att flygbolagen tvingas bromsa pressade av höga drivmedelskostnader. Biljettpriserna går i höjden och man kan se fram emot att plan måste ställas av och att redan gjorda optimistiska beställningar i flygplansindustrin måste förhandlas ner.  

Det kan förmodas att prisbilden på olja inte bara styr fordonstillverkningen. Den kommer kanske också att bli styrd, när el-bilarna börja rulla av produktionslinjerna i allt raskare takt. Det borde leda till en minskning av behovet av fossila bränslen, det är ju, när allt kommer omkring, ändå det som är avsikten. För att möta en minskande efterfrågan kan man åtminstone teoretiskt tänka sig att en del oljeproducerande länder kan börja krypa ner i pris igen, de har ju i vissa fall mycket breda marginaler att ta av prismässigt.

Det är av miljöskäl mycket viktigt att en sådan situation på ena eller andra sättet framtvingas. Ett alltför högt oljepris uppmuntrar till oljeproduktion även från källor där oljan eller råvaran är dyr att producera, t ex kanadensiska fält med oljesand. Ur klimatsynpunkt vore det bland det sämsta som kunde hända.

En forcering av omläggningen till eldrift i transportsfären skulle då vara särskilt angelägen.  Hoppas alltså att globaliseringsrådets rapport sätter fart på regeringen. Det kräver för övrigt också en forcerad utbyggnad av elproduktion och för att vi snabbt skall komma till resultat är det min mening att utöver övriga förnyelsebara energikällor måste kärnkraften byggas ut. 

Vad gäller flyget tror jag att vi kan se fram emot en tillväxt av arabiska flygbolag, de kan ju flyga med det bränslepris som passar dom bäst och har stora beställningar på plan och förhandlar inom några år sannolikt med en pressad industri dessutom. Vi andra får nöja oss med att vara passagerare, och det går nog bra det med.

Jag har svårt att inse att flyget är det område som politiker och miljörörelser borde högprioritera. Om man stryper all konsumtion av fossilt bränsle för snabbt kommer kanske priserna att falla så lågt att det blir frestande att återuppta produktion av bensindrivna bilar.

Bland mina kommentatorer har sign Nicolito stånkat över att jag skriver för mycket om elbilar. Hoppas han orkar med detta inlägg också. 

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,   

  

4 svar till “Elbilar i långa banor. Ekonomifrågor. Oljepris.“

  1. nicolito skriver:

    Nej nej nej, inte har jag skrivit FÖR mycket. Mycket – ja. FÖR mycket blir det aldrig 😉

    Min dåliga svenska har skapat detta lilla missförstånd I presume…

  2. Bengt Axmacher skriver:

    Nja, du skrev faktiskt inte FÖR mycket, utan VÄLDANS mycket och lade till att Du inte orkade läsa längre. Det är inget fel på din svenska och jag menade inte illa. Just nu känns det VÄLDANS aktuellt, och jag försöker så gott jag kan pusha för att Sverige bestämmer sig för en satsning på elbilar snabbt.
    Min förmåga är liten, och jag hoppas på att andra hoppar in och knuffar på med lite mera styrka. Det har det dock inte märkts mycket av.

  3. Erik Sandblom skriver:

    Elbilar är nog en klok väg att gå, samtidigt som man inte får glömma övriga problem med bilismen, särskilt bullret och utrymmeskravet. Parallelt med övergången till eldrift vill jag att man premierar andra sätt att få tillgång till bilen, t ex bilpool, hyrbil och taxi. Samtidigt som man arbetar med gång, cykel och kollektivtrafik.
    Ecoprofile: Paristrafiken ner 25% på tio år
    Ecoprofile: Bilpooler exploderar i Tyskland

    Beträffande flyget så används nästan hälften av allt flygbränsle för resor kortare än 2500km, och omkring en tredjedel används för resor upp till 1500km. 1500km är helt klart en sträcka som kan göras tidseffektivt med fina nattåg som avgår kl 18 och ankommer kl 09. Då behöver man inte köra mer än 100 km/h i snitt.

    Ecoprofile: Har flyget en framtid?

  4. Bengt Axmacher skriver:

    I dessa avseenden råder nog närapå total enighet oss emellan. Elbilar minskar bullret en hel del, särskilt när hybridteknik, bromsåtervinning och plugin erövrar även tyngre fordon.
    Bilpool har jag ingen erfarenhet av, men vet förstås vad det är, och förvisso är det en god sak. Taxi lämpat sig utmärkt för eldrift med plugin i storstäder. De har ju frekventa stopp när man kan ladda. Toyota Prius går som taxi på en hel del ställen och det på en mycket låg bränsleförbrukning.
    Flyg på korta distanser går nog ner av sig själv där tåget är ett bra alternativ. det märks ju redan f ö. Synd att tåg kräver dyra och tidsödande banutbyggnader, dock välmotiverat.
    Cykelintresset ökar redan högst betydligt.
    Det som stör mig mest är etanolsatsningen.
    Tack för dina länkar.

Lämna ett svar