Elbilen, förbifarten och skatterna.

SvD den 22/6   har Linköpings-professorn i Industriell Organisation, Christian Berggren, en slutreplik införd. (Debatten har handlat om Stockholms förbifart, och gått mig förbi tidigare) Den här lilla avrundningen handlar om elbilens plus och minus, egentligen bara minus faktiskt.

Jag har ju för bara en dag sedan skrivit ett längre inlägg om elbilar här, (läs gärna det föralldel), men vill ändå i korthet korrigera professorn, som uppenbarligen drivs av annat än ingående kunskap om elbilar.

Professorn hänvisar till en annan forskare, John B Heywood i USA, professor han också, kan man förmoda, som påvisat hur lång tid det tar innan en ny sorts fordon får genomslag i bilparken. (C:a 30 år enligt uppgift) Säkert är det riktigt om motivet bara finns hos tillverkarna.

Gäller det elbilar, så kan man väl säga att av de 4-5 årens tekniska utveckling torde inte mycket mer än ett återstå. De övriga 10-20 åren som skulle gå åt påverkas mycket kraftigt av vilket stöd som politiker ger till utveckling av infrastruktur, prisbild etc. Se bara på etanolbilarna. Det var 2006 som Oljekommissionen bestämde sig för stödet till utveckling av etanoldrift. Idag har vi 1’100 tankställen för etanol och ett snabbt ökande antal  fordon, trots att satsningen varit föremål för omfattande och välgrundad kritik.  Elbilen kan emotse ett än större folkligt intresse, det framgår t ex av de kommentarer Berggrens artikel fått.

Berggren påstår att vi redan idag vet (!?) att elbilar i nämnvärd utsträckning inte kan vara aktuella förrän slutet av 2030-talet och de kommer att vara mycket dyra, 75’000 – 100’000 mer än bensinfordon. Tillåt mig tvivla. Om staten skulle nappa på Globaliseringsrådets förträffliga uppmaning att omgående inleda en satsning på elbilar så tror jag att de skulle dominera marknaden kring 2020. Det är väl då någon gång som förbifarten kan vara klar??

Hybridtekniken är komplex, fortsätter Berggren. Äh, gå och bada, hade jag sånär sagt. Skall man höra sådant larv av en professor i industriell organisation? Jag äger en Toyota Prius, världens första hybridbil, såld i över miljoner exemplar. Det är den bil som toppar Svensk Bilprovnings tillförlitlighets-statistik.  Den drar 0,46 liter/mil, är ett nöje att köra och har all kraft man behöver för rimliga omkörningar och en toppfart som vida överträffar vad som är tillåtet nästan någonstans i världen. Priset var en bit över 200’000, men bilen har då nästan allt utom läderklädsel. Modern säkerhetsutrustning, GPS, farthållare, you name it.

För att sälja måste elbilarna subventioneras kraftigt påstår Berggren. Det tror jag inte ett ögonblick på. Möjligen skulle det vara listigt att kraftigt höja utskrotningspremien som hjälp till att få fordonsparken förnyad. Som alternativ föreslår Berggren höjd bränsleskatt. Vem går på sådant struntprat när vi redan har ett pris på 14 kr/litern för bensinen.

När plugin-hybriden kommer nästa eller nästnästa år går förmodligen priset upp en bit för att betala nyutvecklade och bättre batterier. Men förtjänsten för den som kör blir stor, 80% av vad vi kör är kortare körsträcka än 10 mil, och till det behöver vi då inget annat än el. Priset per mil blir under 5 kronor och koldioxidutsläppet noll.

Christian Berggren hör tydligen till dem som inte kan tänka sig andra problemlösningar än att det skall kosta pengar, dvs skatt, tull, eller trängselavgifter eller någon annan avgift. Målet är inte att vi skall kunna fortsätta med vårt bilkörande utan att vi skall sluta upp med det, hålla oss hemma mer framför TV-n, inte flänga iväg på okynnesresor och inte bo på landet utan cykla, åka spårvagn, tunnelbana eller buss och tåg när vi behöver längre bort.  Miljörörelsens ändrade livsstil är det vi alla skall tvingas till.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

  

2 svar till “Elbilen, förbifarten och skatterna.“

  1. Tant Rasch skriver:

    Jag hittade hit via ditt inlägg till WitchBitch.

    Jag tänkte inte alls på miljön när jag köpte min gamla bil, jag skaffade bara en bil som var så billig som möjlig att 1. köpa och 2. skatta och försäkra 3.tanka. (jag kör inte mycket, annars hade tanka kommit som 2)

    I alla fall, det där som du berättar om hur dyrt det kommer att bli att införskaffa sig en bil, äga och tanka den om man satsar på de alternartiv som du tar upp. Jag tror att folk skiter fullständigt fan i det. Om världens herrar och damer hade den minsta känsla för att de skulle tänka på jordens resurser och vårt klimat hade det redan märkts hundrafalt.

    Klimathotet är inget nytt precis. Men som med allt annat, om det fanns billigare eller tom gratis alternativ som inte skulle skada miljön skulle inte enskilda miljardindustridrakar tjäna pengar på det och då är det bättre för Marknaden att köra planeteten i bott, det fattar ju vem som helst!

    Men om folk blev erbjudna alternativet att utan kostnad ta sig fram i sitt fordon from idag, om de ställer den miljöförstörande bilen skulle människor göra det. Det är jag tvärsäker på.
    Men då skulle ju ingen tjäna pengar på det. Så det går inte.

    ”Ingen” kommer att lägga ett strå i kors för att hjälpa miljön på traven eller för att rädda det som räddas kan förrän det är för sent eftersom marknaden avser att tjäna storkovan på vilket alternativ som än presenteras.

  2. Bengt Axmacher skriver:

    Hej Tant Rasch o välkommen. Trevligt att du hittade hit. Har varit hos dig, men det gick inte via länken från ditt namn. Du hör till wordpress.com och inte wordpress.se. Nu vet jag och återkommer.

    Du är lite misantropiskt lagd, tycker jag. Det finns faktiskt en del människor som handlar utifrån ett idealistiskt synsätt utan att alltid se på prislappen.

    Men de flesta är nog som du säger. Benägna att följa sin plånbok. Marknaden bryr sig inte överdrivet mycket om miljön, men helt okänslig är inte den heller, just pga att det finns människor som inte bara styrs av priset. Ekologiska produkter säljer rätt bra trots ett högre pris t ex. Marknaden är detsamma som kunderna och rättar in sig efter dem. Det är inte meningsfullt att reta sig på dem som står för produkterna.
    Annars var det väl så att jag menade att elbilen kommer att väljas just därför att den blir billigare att köra. Små elbilar kommer att bli billiga att köpa också f ö.

    Det har f ö märkts även på andra sätt att somliga herrar och damer tänker på världens bästa även om det inte märkts hundrafalt. Allt är inte nattsvart.
    Nu skall jag läsa lite på din blogg.
    Hälsn
    Bengt

Lämna ett svar