Ultracapacitors. Nyckeln till el-bilens framtid.

Visst är det bra med de handhållna och sladdlösa verktyg som finns idag, som borrar, handsågar, skruvdragare etc. Men när jag skall använda dom är de nästan alltid urladdade, eller blir de det när det är som olämpligast. Och att ladda tar tid, en timme minst innan du kan köra igen.

Men nu finns det skruvdragare som Du laddar på 90 sekunder  och köper på nätet för 90 $. (Och dollarn är ju nästan gratis nu.) Men hur fungerar det.

Jo, ”ultracapacitors” dvs en slags kondensatorer som lagrar långt mer energi än en vanlig kondensator.  Den kan laddas långt snabbare än något batteri och den kan laddas om och om igen nästan i evighet. 500’000 laddningar sägs skruvdragaren klara. Då räcker den i generationer.

Och snart är det kanske dags för bilar som laddas på det sättet, och då börjar elbilen bli intressant på riktigt, för det är de långa laddnigstiderna som är det största problemet för elbilarna. 

Zenn Motors är det som snart kommer att presentera bilen som sägs kunna gå 40 mil på en laddning och som skall kunna laddas igen, inte bara på 5 minuter utan hur många gånger som helst – bilens livstid ut och mer till.

I Christian Science Monitor  går det att läsa mer.

Företaget är förteget om sin kommande produkt och har avböjt intervjuer och visningar tillsvidare.  Man har en partner, EEStor från Texas,  som skall tillverka superkondensatorn, eller EESU-n vilket står för Electrical Energy Storage Unit.

Men EEStor är inte benägna att svara på frågor och hemlighetsfullheten har inspirerat till klentrogenhet när ämnet har diskuterats på olika Internet-fora. Men Christian Science Monitor har lyckats tränga genom muren i viss mån och fått följande uttalande från Tom Weir, företagets vice-president:

EEStor’s technology har möjlighet att beröra varje aspekt av dagligt liv från mycket små redskap till stora anordningar. Vi kan också förutse en helt ny generation av produkter baserade på vår teknologi.”

Ökad trovärdighet har kommit med en avisering i Januari från det stora försvarsföretaget Lockheed Martin att en överenskommelse signerats att EEStor’s teknologi skulle användas i företagets militära produkter och för säkerhets-applikationer. Det hänvisas till ett ”keramiskt batteri” som har en energitäthet 1o ggr större än en vanlig blyackumulator och på en tiondel av vikten och volymen.

Zenns Motors har investerat 3 miljoner $ i produkten och kommer att få exklusiva rättigheter att efterutrusta befintliga fordon samt producera medelstora nya bilar med EESUs.

Enligt patenthandlingarna baseras patentet på en tekniskt avancerad  process att rena och fabricera enheter av barium-titanat, ett material som är känt för att kunna behålla stora energiladdningar.

Tom Weir skriver vidare: Det mest utmärkande för EESUn är möjligheten att ladda och urladda med elektrisk hastighet. Detta är en nyckelfaktor för nästa generations avancerade fordon. Andra karakteristika är den stora mängd energi som EESUn kan lagra. Sist men inte minst förväntas EESUn bli betraktad som fullständigt ”grön”.

Många bloggare menar att det rör sig om en hypeing och att det påstådda genombrottet skulle vara dagens version av så kallad ”kall fusion” den fortfarande helt teoretiska energikällan som förannonserades en gång 1989.

Men några forskare, ehuru skeptiska, verkar ändå ovilliga att helt avfärda möjligheten att EEStor kommit på något verkligen betydelsefullt. Andra ultracapacitor-specialister vill inte heller avfärda EEStors påståenden.

Annan forskning närmar sig också framgångar i utvecklingen av dessa små underverk, men har ett steg kvar innan de är framme i EEStors påstådda kapcitet.

Clifford, ägaren till ZENN motors känner sig inte oroad av skeptikerna.

Vi har sett produkten med våra egna ögon.

Vi har haft ett 100-årigt kör med petroleum, fortsätter han. Men nu har tiden kommit för oss alla att komma till insikt om att den elektricitetsdrivna eran äntligen har anlänt.

I prisfrågan vet man ännu ingenting.

Om EEstor finns det ganska bra informaton på Wikipedia

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Ett svar till “Ultracapacitors. Nyckeln till el-bilens framtid.“

  1. Erland skriver:

    Hej – intressant som vanligt. Men jag skulle nog sätta ett frågetecken i rubriken – Nyckeln till elbilens framtid?

    Kondensatorer har, till skillnad från batterier, egenskapen att laddas ur exponentiellt och alltså inte behålla en nästan konstant spänning tills den lagrade energin är slut. De är däremot förträffliga för att ge hög strömtillförsel en kort tid. Just det som behövs vid acceleration av en bil t.ex. En kombination av batteri och suprakondensator verkar därför mycket tilltalande, och kommer säkert ganska snart.

    Samtidigt är verkligheten den, att även de utlovade framtida batterierna och kondensatorerna kommer upp i kanske 0.4 kWh/kg mot bensinens präktiga 10 kWh/kg. Så varifrån den utlovade räckvidden på hundratals km kommer ifrån om inte själva bilen är enormt lätt förstår jag inte riktigt. Men jag vill gärna bli upplyst.

Lämna ett svar