Snörstump 17. Att spara el och motorslitage.

Jag har vid flera tillfälle raljerat lite med energisparande. Syftet har varit ”gott” såtillvida att jag i första hand tyckt att de stora utsläppsbovarna, läs kolkraftverken, borde uppmärksammas. Men jag har också påpekat att energisparande har den goda egenskapen att ge effekt genast.

Det har under beteckningen klimatsmarthet förts fram en lång rad mer eller mindre effektiva råd om energisparande, mest ägnade den enskildes situation och möjligheter.   Förmodligen har det ordats så mycket om detta att gemene man  känner sig fullärd och därtill något uttråkad, det som känns meningsfullt är säkert redan gjort.

Fläktar tänker vi inte så mycket på, de finns överallt snart sagt, på flera ställen i varje hus om än inte i koja. I större fastigheter är de riktiga energislukare. Fortfarande är det på många håll så att när luftvolymen skall varieras så går motorn fortfarande på full blås men luftmängden minskas genom strypning. Det snarast ökar energiåtgången när den borde minskas.

Genom varvtalsreglering uppnår man detta, fläkten saktar farten, det går åt mindre ström och dessutom blir det behagligt tystare när man drar av på luftströmmen. Sådana här apparater tillverkas nu och säljs av en lång rad stora företag. Eftersom växelströmsmotorer är nästan allenarådande i luftregleringsanläggningar går det åt en mackapär som kan ändra växelströmmens periodtal, eftersom det styr fläktens egen rotationshastighet.  Det här sker på elektronisk väg men på alla de här utrustningarna kommer den nya periodiserade strömmen inte ut som en sinusvåg utan spänningen  byter riktning, den är i övrigt hackig men i princip lika hög.

Det här tycker motorerna inte om. Det blir konstiga läckströmmar, det skapar oljud i motorn och ökat slitage och haverier blir frekventa. Dessutom behöver utrustningen helst ha närkontakt med motorn, placeras den en bit ifrån måste den hackiga strömmen ledas fram i  kabel, som i sin tur utsänder elktromagnetiska störningar som eventuell närbelägen elektronisk utrustning inte gillar.  Det i sin tur leder till att kablaget måste avstöras, dvs skärmas av med särskild utrustning.

Men det finns ett företag som har lösningen. Det heter NFO-drives  är helt litet och beläget i Svängsta. Sedan 1994 har det försökt lansera  ett par patent som revolutionerar varvtalsregleringen.

Utrustningen behöver inte ha någon direktkontakt med motorn utan kan placeras var som helst. Den avger vid alla varvtal en snygg och fin sinuskurva,som endast skiljer sig från det normala utseendet genom att perioden kan varieras. Detta i sin tur medför en tystare motorgång, fullständig störningsfrihet, kablage behöver inte avskärmas, motorn slits inte och haverier får man garanti emot. 

Lanseringen har varit problemfylld. Dels är företaget litet och kunderna oftast stora och benägna att föredra företag som Siemens, ABB och liknande, det verkar kanske mer förtroendeingivande, dels har man i inledningsskedet haft kvalitetsproblem som medfört ekonomiska bekymmer och dålig PR, men nu är framgångsrikt åtgärdade.

Jag har sedan många år varit intresserad av sådana små innovativa företag och NFO har jag följt sedan starten. Nu, efter 14 år, känns det som om vägen framåt ligger rakare. I Årsrapporten 2007  tämligen nyss utkommen,  finns en ganska fyllig redogörelse för produkten utöver den ekonomiska rapporten.

Försäljningen börjar gå bättre, framförallt på ställen där störningsfriheten är värdefull, sjukhus, kärnkraftverk, den nya klimatforskningsstationen på Sydpolen, laboratorier, hotell, kontor, passivhus etc.

Intresset borde vara mycket större. Energibesparingen är svår att ge en siffra på eftersom det beror mycket på omständigheterna. En genomsnittligt skattad siffra har i alla fall tidigare varit 30%. Flera av de utförda anläggningarna har tjänat in kostnaden på bara något år.

Detta må låta som ren textreklam för en namngiven produkt. Betald reklam är det förvisso inte. Men ökad användning skulle spara energi. Tekniken borde kunna få vidgad användning i många nya sammanhang, varför inte i elbilar? En anläggning kan styra flera motorer samtidigt, t ex en på varje hjulaxel.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

    

6 svar till “Snörstump 17. Att spara el och motorslitage.“

  1. Lunken skriver:

    intressant…

    btw, du kan inte slänga upp senaste kommentarer i marginalen… så slipper man klicka runt i alla ämnen bara för att se om ngåon kommenterat det man kommenterat? 🙂

  2. Bengt Axmacher skriver:

    Jag vet att du har det och det är en underbar och praktisk funktion. Men 72-åringar är inte så snabba i huvudet och har inte klart för sig hur man gör. Har faktiskt tänkt anlita ett proffs för att få ett vettigt stuk på själva bloggens funktioner och layout. Jag har försökt läsa in en hel del själv men det blir inte som jag tänkt mig.

  3. Lunken skriver:

    Jag tror att det inte borde vara så svårt eftersom du använder WordPress. Om du inte kan du lägga till en ”widget” med kommentarer så kanske du kan lägga till ett RSS-flöde med dina kommentarer. Dvs http://www.backtobalance.se/?feed=comments-rss2

  4. Bengt Axmacher skriver:

    Jag får sätta mig och försöka, fast jag knappt förstår vad du menar. Varje gång jag skall uppgradera programmet så kör det i diket och jag har några kallsvettiga timmar framför mig. Borde uppgradera igen, men intalar mig att jag ”inte har tid”.

  5. Lunken skriver:

    ok… hmmm…. borde ge dig lite bilder kanske, men jag antar att du har en liknande admin-meny som jag, och under ”presentation” och ”widgets” så kan man dra och släppa vilka funktioner man vill ha i sidomarginalen. Hittar du ngn som heter comments så är det den.

    Man kan även lägga till RSS-kanaler, vilket egentligen din kommentarsserie är… för man kan ju prenumerera på den via ovanstående adress.

    Men jag använder wordpress.com, vilket du inte gör, så skillnaderna kan nog vara stora.

  6. Bengt Axmacher skriver:

    Ja, jag ångrar det valet. Jag tyckte det lät så fint med ”egen domän”. Men jag skall nog lösa det i sista änden fast det kanske dröjer ett tag. Tack i alla fall för ditt intresse.

Lämna ett svar