Begagnad miljöbil dålig för kassan och dålig för miljön

I Dagens Nyheter  idag kan man läsa om prisras på miljöbilar. Den som kostat på sig t ex en Saab 9-3 1,8t SC Biopower och säljer efter att ha kört 7500 mil har förlorat 173100 kronor på affären, dvs en avskrivningskostnad på nästan 24 kronor milen.  Om bränslet åtminstone hade lett till någon miljöförbättring skulle det kanske vara en tröst. Men det torde det inte ha gjort, möjligen har man parkerat lite billigare någonstans.

Finns någon som kan räkna ut vilka investeringar mackarna har fått göra för nya pumpar och tankar? Hur mycket energi har gått åt för att tillverka utrustningen och montera den.

Hade man nöjt sig med att blanda tillgänglig etanol i all bensin hade ingen bil behövt byggas om eller konstrueras särskilt och inga nya pumpar hade behövt installeras. Och man hade kunnat inbilla sig att man åtminstone sparat några kilon koldioxid och en avsevärd massa pengar.

Det varnades för detta för bra länge sedan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 svar till “Begagnad miljöbil dålig för kassan och dålig för miljön“

  1. Kennedy Karlsson skriver:

    Tillnyktringen är på väg.

    http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1992133

  2. Bengt Axmacher skriver:

    Tack för länken. Se nästa inlägg.

Lämna ett svar