Bilar som finns och bilar som inte finns.

Personbilar av miljötyp tilldrar sig för tillfället stort intresse.  När det gäller att rädda mänskligheten undan klimatdöden (medveten överdrift) så kan det vara lite svårt att förstå. Dels är personbilarnas bidrag till koldioxid i atmosfären ganska blygsamt om man jämför det med många andra koldioxidkällor som människan står för. Dels är det faktiskt så att i de stora billänderna, dvs den välbärgade västvärlden, så är marknaden inte så stor som man skulle kunna önska. Detta beror inte i första hand på att vi inte tycker om miljöbilar, utan på att de allra flesta av oss redan har en bil, och ett stort flertal har t o m en som är relativt ny. Japanerna har också lärt oss göra bilar av hög kvalité så det blir inte dags att byta än på flera år.  Även när produktionen av plugin-bilar och pluginhybrider kommer igång på allvar, så kommer det att dröja avsevärd tid innan alla har hunnit slita nog på sina gamla fordon. 

Men så är det inte överallt. Ny Teknik hade en liten artikel igår om hur bilförsäljningen växer i Vietnam. Där är det bara en person på 80 som äger en bil, nästan ingen alltså.  Viatnemeserna är 86 miljoner, så följaktligen finns det lite styvt en miljon fordon trots det.  Men ändring är på gång.

Fordon till yrkestrafiken ökade under 2007 med 500% och privatbilismen fördubblades. Under januari och februari i år har det sålts över 20’000 bilar.  Marknaden kan förväntas formligen explodera de närmaste åren. Där borde man försöka sälja miljöbilar av billigare varianter. T ex  de små prisbilliga tryckluftsbilarna från Tata i Indien. Inga utsläpp alls, och en efterfrågan utan ände nästan.

En kommentar hittills av Bo Persson ger mig lite kalla kårar. Och honom själv också. Han ser den väntade bilexplosionen i denna del av världen som ett klimathot värre än något annat och föreslår att SIDA skall förmås styra pengar, t v bara i Vietnam för han föreslår att de skall användas till att påskynda tunnelbane-byggande för lokaltrafik i Hanoi. 

Många länder står i kö för att få del av det vi betraktat som självklarheter i snart ett sekel. Vem tror på allvar att de kan tänka sig att avstå om detbara finns tunnelbana i huvudstaden.

Skall något subventioneras så borde det vara de renaste bilar vi kunnat hitta på, och snabbt innan alla vietnameser, indier, kineser, kambodjaner, indonesier m flera redan hunnit skaffa sig en bensinslukande bilpark. Och blir det en slant över så kan den gå till att höja skrotbilspremien till dem som köper en miljöbil här hemma.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , k,

Lämna ett svar