Tryckluftsbilen kommer närmare

Jag har ju tjatat åtskilliga gånger om tryckluftsbilen tidigare och jag tänker tjata mer. För nu börjar den komma närmare rent geografiskt. Det är min gode vän i alplandet Schweiz som har noterat i en tidskrift att Tata-bilen skall tillverkas även i Schweiz. Som jag nämnt tidigare har konstruktören idén att biltillverkningen skall fungera ungefär  som ett franchiseföretag. Man får licens att tillverka den, får hitta sina egna underleverantörer i närområdet bortsett från en del elementära delar och man får själv sköta försäljningen direkt till kund. 

Som bevis har jag fått ett fotografi av tidningsuppslaget. Texten är knappast läsbar, men vad spelar det för roll när språket är franska. Det klarar i alla fall inte jag. Så här ter den sig i europeisk miljö.

Visst ser den trevlig ut? Har du gott om pengar så är det bara att ta kontakt med mig så skall jag förmedla kontakten. (Inte för att köpa en bil, menar jag, utan för att starta en svensk fabrik.)

Mina egna inlägg om tryckluft hittas här, och här med länk till svensk hemsida.

Här finns det lite om tillverkning i Australien.  Ett längre inlägg om teknologin finns här. och här finns mitt första inlägg om den uppblåsbara bilen.

Tänker prestera en längre artikel så småningom om den här teknologin, som jag själv är övertygad om kommer att slå ut både hybridbilar och plugin-bilar med tiden. Tekniken har bara en nackdel och det är bristfällig infrasstruktur – det finns inga mackar med färdig tryckluft ännu. Men svårigheter är till för att övervinnas.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 svar till “Tryckluftsbilen kommer närmare“

  1. Magnus Andersson skriver:

    Jag ser gentemot el-bilar ett problem i överföringsförluster. I kompression blir det en omvandling från el till lufttryck, och omvandlingen från lufttryck till energi i bilen är kanske inte lika lätt att utnyttja som den från el till kraft?

    Med el kan man nog även ta ut högre effekter i bilen. Dessa lufttryckbilar verkar vara tämligen svaga.

    En nackdel med elbilar skulle möjligen vara de giftiga ämnena i batterierna, där ju luft bara är luft. (En potentiell nackdel med luft har beskrivits som risk för explosion, men den kan nog lösas eller har nog lösts.)

    Luft kommer att kräva en massa kompressionskärl att tanka bilar från, och att det alltid finns en kapacitet av sådan överallt som motsvarar efterfrågan. MEN: Problemet kan ju vara att efterfrågan varierar lokalt mycket stort! då är det enklare om elförsörjningen garanterar leverans till bilen. DEn är standardiserad och kan användas varhelst det finns el.

    Detta är lite samma sak som med Internet-protokollet. Man lämnar överallt analoga system (TV, telefoni etc) för att gå över till det som finns överallt, nämligen IP. Enkelt och bra!

    Således: el.

  2. Magnus Andersson skriver:

    Den bilen i tidningen är förresten ett projekt som startade för 5-10 år sedan och bilen har funnits i unegfär fem år.

    En fördel med lufttryckbilen i jämförelse med elbil kan förresten vara att den är billigare då den inte kräver dyra elbatterier.

    En nackdel med BÅDE ren elbil och lufttryck, i synnerhet på våra breddgrader, är ju att man inte får ut någon värme från motorn (jag vet att biltidningar ibland t o m skriver om dieselbilar att man får ut för lite värme från dem eftersom de förbränner bränslet 30% effektivare samt har lite tyngre motorblock; jag vet förresten tre el-diesel-hybrider som drar ner mot 0,3 liter/mil, nämligen Smart, Peugeot 307 och en Citroen, och de funkar förstås bra i norra Europa).

    Men då denna lufttryck-bil alltså är billig är den nog perfekt i utvecklingsländer som inte är svinkalla!

  3. […] har jag skrivit om bilar som drivs av tryckluft. Det verkar som om framstegen är blygsamma, sannolikt beroende på att en lufttrycksmotor ännu […]

Lämna ett svar