Hybridbilar och bättre batterier.

I Göteborgsposten kunde man igår lära sig ett och annat om de framsteg som görs med hybridtekniken. Som ägare till en Toyota Prius är man lite extra nyfiken.

Hybridbilar är för sin optimala prestation beroende av batterier. Prius har vanliga nickel-kadmium-batterier, tål många laddningar men tunga och tar emot endast emot laddning i makligt tempo. För bilen innebär det främst problem med den energisparande återvinning av rörelseenergi som görs när man laddar batteriet vid inbromsning. Prius klarar inte att till fullo återvinna den energi som bromsningen ger. 

Lithium-batterier väger mindre och tar laddning snabbare men i den första versionen innebar de explosionsrisk. Nu finns de emellertid i en ny version som är säkra, lättare och tar laddning snabbt. Bilfabrikanterna är inte sena att utnyttja de nya möjligheterna. 

SAAB är en av de bilar som kommer att finnas i hybridvariant. General Motors har gjort ett tekniksprång och har berättat på en priskonferens i anslutning till billmässan i Geneve. De första bilarna med de nya batterierna väntas ut på marknaden 2010.

Mercedes kanske dyker upp något tidigare med samma batterityp, en fransk partner skall tillverka dem och man hoppas kunna presentera den bilen 2009. Dock rör det sig om små volymer, 10’000 batterier per år kan fabriken klara, medan GM skall klara det 10-dubbla året efter. Då får man ut 30% mer på halva vikten batterier och i vanlig hybridversion sparas 15-20 procent bränsle.

Systemet kan användas i flera av företagets bilar och SAAB visade redan den nya konceptversionen 9-X Biohybrid. Den har 200 hästkrafter och klarar milen på under halvlitern.

GM berättar vidare att unefär 1600 ingenjörer världen runt arbetar med hybridteknik åt GM.

Parallellt med detta rena hybridsystem arbetar ett annat team inom GM på plug-in-hybrider och elbilar med hjälpmotor, som Chevy Volt. Även den biltypen hoppas man ha klar till försäljning år 2010.

I NyTeknik ,  som också berättar om detta framsteg, kan man inhämta att Hitachi, som har fått ordern att producera 100’000 batterier årligen för GM:s räkning, ser man framemot en sådan efterfrågan att man tillsammans med två andra företag bildat ett helt nytt, Hitachi Vehicle Energy Ltd, för att säkert mäkta med förväntade leveranser.

Toyota Prius kommer också med en plugin men GM tror tydligen inte att de klarar att vara färdiga till 2010, men som Toyota-ägare hoppas jag naturligtvis att detta endast är ont förtal. Oavsett vilket kan man glädja sig åt att bilindustrins framgångar kommer att spara långt mer koldioxidutsläpp än vad vi någonsin kan förvänta oss av en höjd koldioxidskatt.

Som teknikintresserad i största allmänhet skulle man naturligtvis gärna vilja höra lite om utvecklingen av pluginhybrider på tunga lastfordon.  Det är ju inget problem med elmotorer med höga effekter, och stora tunga batteripaket måste ju också vara en struntsak på bilar som är byggda för rejäla laster.

Återvinning av energi vid bromsning måste ge relativt sett mycket större energimängder i utbyte på tunga fordon. Dessutom erbjuder stora långa lastfordon åtskilliga kvadratmeter horisontell yta (på taket) för solceller som kan bidra till batteri-laddning. En tämligen blygsam liten motor borde räcka till hjälp och övrig laddning, och om den här sortens fordon slog genom skulle våra sorgligt otillräckliga mängder biobränslen förslå mycket längre.

Men det förstås, de kommer inte i närheten av vad tryckluftsteknik kan åstadkomma.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

  

Lämna ett svar