Snörstump 13. Utan både segel, motor och åror.

Som gammal seglare kan man inte låta bli att spetsa öronen när något i ämnet kommer upp någonstans. Som havskappseglare när det begav sig hade jag uppfattningen att vågorna, i varje fall de lite större, mest var att betrakta som ett hinder för framfarten. Dels kunde de medföra sjösjuka med bristande inspiration att segla fortast möjligt, dels innebar de visserligen på läns lite extra farthjälp men på  den långt vanligare kryssen en effektiv broms. Men nu har hjälpen kommit.

Den japanske storseglaren Kenichi Horie, idag 68 år, nyss hemkommen (eller möjligen snart hemkommen) från sin första jordenruntsegling tänker sig att i maj starta sin 7-de ”segling” över Stilla Havet. (Varav två åt ”fel” håll, dvs mot passaden. )

Han har prövat vanlig segling till att börja med 1962 med en endast sex meter lång båt på 94 dygn, varvid han vid ankomsten till San Francisco arresterades då han saknade såväl pass som pengar. När det klarlades vilken prestation han gjort släpptes han omgående och förärades istället stadens nycklar. Båten intar idag en hedrande placering på ett stort marint museum.

19985 seglade han med en soldriven båt hem från Hawaii och 1993 gjorde han en ny ”översegling” med en pedaldriven båt. 1996 korsade han denna världens största ocean igen, nu med en båt tillverkad av ölburkar i aluminium.  Samma år gjorde  han världens snabbaste seglats från öst till väst och nu med både segel och soldrift. Slutligen var det aktuellt med en ny resa igen 2002 och nu med ett båtskrov byggt av hopsvetsade whiskyfat i aluminium, mast av aluminiumburkar och en djonkrigg med segel av plastflaskor.

Men priset kommer nog att tas av det nya flytetyg som han kommer att starta med från Hawaii i maj i år. Det rör sig nu om en katamaran byggd i återvunnen aluminium med ett deplacement tre ton och en synnerligen innovativ framdrivningsmetod.

Denn båt skall drivas av vågorna enbart. Det finns visserligen 8 solpaneler ombord med en sammanlagd effekt av 560 W, men de håller bara igång belysning, dator och telefon. En utombordare följer med och mast och segel finns, men kommer enbart att användes i händelse av något allvarligare missöde.

Ny Teknik, som alltid ligger väl framme när det gäller innovationer, har skrivit om båten men påstår felaktigt att framdrivningssystemet sitter i aktern  Det sitter i fören som en seglare lätt kan konstatera på bilden.  Två vågräta fenor är arrangerade en bit ner i vattnet och påverkas när fören stiger och sjunker i sjöhävning och fungerar ungefär som fenorna på en delfin.

Systemet fungerar bra och man är nästan helt oberoende av i vilken riktning vågorna möter båten. Men kraften är inte över sig, maxfarten är ungefär 5 knop. Man räknar med att han skall klara den 4350 distansminuter långa seglingen till Kii Suido i Japan på ungefär 3 månader.

Båtbygget har finansierats av Asahi News och Suntory co. Byggd är den av Tsuneichis varv, som räknar med att teknologin skall kunna apteras på fraktfartyg.

Min egen reflektion är ungefär denna. Ett fraktfartyg med denna anordning i uppgraderad storlek, med luftbubblor under kölen, en flygande drake i fören och ett däck täckt av solpaneler lär inte behöva någon bunkerolja alls utan borde kunna hålla skaplig fart utan annan hjälp än naturkrafter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Ett svar till “Snörstump 13. Utan både segel, motor och åror.“

  1. Tord Poijes skriver:

    Hej kul att du tar upp den gamla kunskapen om hydro fol . Tala med seglaren
    Sven Lundin. ( Sven Yrvind) Jag kan gott tänka mig att han har en del synpunkter ,ämnet i fråga. 091221 MVH Tord

Lämna ett svar