Ännu mer om tryckluftsbilar.

Mr Angelo di Pietro i Australien och hans företag Engineair utvecklar en tryckluftsmotor precis som Guy Negre & son gör i Frankrike. Men den australiensiska motorn är av Wanckeltyp och har fördelen av färre rörliga delar och mycket låg vikt. På deras hemsida kan man få en uppfattning om hur det fungerar. De har också några prototypfordon av enkelt slag och både dessa och en av de franska MDI-bilarna kan du se i funktion på Youtube om du klickar nedan.

Det kan inte hjälpas att man blir lite hänförd av vad dessa fordon kan prestera och det är inte utan att man också lätt kan fantisera över alla de utvecklingsmöjligheter som finns. Det är minst sagt egendomligt att tekniken inte har väckt mera uppmärksamhet. Ingenstans i dagspressen har jag sett något om den mer än vid ett tillfälle i Ny Teknik för några månader sedan.

Titta, lyssna och tänk efter.

Här kan Du se den franska tryckluftbilen från MDI på Youtube  och Här kan Du se den australiensiska motorn i arbete med en liten truck.

Om Du stannar kvar på Youtube-sidan hittar den tekniskt intresserade där utöver de två ovanstående snuttarna flera videobitar med  tryckluftsdrivna motorer efter olika principer att beundra. Vi har mycket att vänta oss av tryckluftsteknik framöver, var så säker.

4 svar till “Ännu mer om tryckluftsbilar.“

  1. Alfaman skriver:

    Det kommer helt klart bli ett alternativ bland flera. Det lät också intressant med alla dess varianter att fylla på luft. Inbyggd kompressor som kunde drivas av el eller liten förbränningsmotor. Kan tänka mig att ett första område blir stora industrianläggningar. Det som också talar för komprimerad luft, är att det är fråga om relativt enkel mekanik. Driftssäkert och lätt att reparera.

  2. Bengt Axmacher skriver:

    Tack Alfaman för dessa synpunkter. Delar dina åsikter.

  3. […] egna inlägg om tryckluft hittas här, och här med länk till svensk […]

  4. Yngve Holmqvist skriver:

    Tryckluft i bilen: ja, naturligtvis ! Tekniken går att utveckla, det är inget tvivel om den saken. Men vad bromsar emot? Bilindustrin i intim förening med oljeindustrin: pengar – marknadsandelar. Ömtåligt material !
    Ut med tryckluftsfordon på vägarna – och utvärdera dem. Skriv till motorjournalisten på din dagstidning, och tipsa. I skrivande stund (24 oktober 2009) har jag ännu inte sett något i dagspressen om tryckluftsbilar.
    Tror du själv på detta, som bilägare, tekniker eller miljökämpe: berätta för omvärlden om den här fiffiga tekniken !

Lämna ett svar