Bilar, teknik och politik.

När man läser eller hör vad politiker skriver eller säger i klimatfrågan så kan man tro att bilar ( och flyg ) är enda problemet.  De är en stor del det medges, men politiker om några, borde kanske inse att dessa våra käraste leksaker inte är det man i första hand skall rikta in sig på om en bredare allmänhet skall vara med på noterna.

Jag är inte själv någon bilfreak precis. Kör visserligen både gärna och långt men har inte brått längre och begär mest att bilen skall  starta direkt vid anmodan, låta bli att gå sönder och dessutom vara så tyst att jag kan lyssna ostörd på musik,  radio eller min hustru. Den skall naturligtvis avge så lite koldioxid eller andra växthusgaser som möjligt, gärna ingenting alls. Det är teknikernas sak att ordna det och det kommer allt fler blänkare om vad vi kan se fram emot när de får hållas. När det finns skäl att glädja sig åt något nytt uppslag vill jag gärna berätta.

Igår kunde man inhämta i NyTeknik – där jag hämtar en hel del information – att BMW har presenterat en ny och högeffektiv vätgasmotor. Vi vill gärna sammankoppla vätgas med bränsleceller men borde kanske inse att den tekniken har ett stycke kvar att vandra innan vi kan förvänta oss en storskalig introduktion. Man glömmer lätt att den gamla hederliga explosionsmotorn med modifieringar mycket väl kan drivas med vätgas direkt och utveckling av sådana motorer har redan hunnit ett stycke på väg.

Den första förbränningsmotorn som redan från första pennstrecket är optimerad för vätgas har sett dagens ljus och visar upp enastående prestande.  NyTeknik påtalar en anmärkningsvärt hög verkningsgrad, 100 kW per liter cylindervolym. Rätteligen är väl detta inte ett mått på verkningsgrad utan på effekt, men det är bra likafullt och i vilket fall som helst 3 ggr mer än någon tidigare presenterad vätgasmotor.

Utvecklingen är gjord inom ramen för HylCE-projektet där även Volvo Technology Corporation och Mecel har medverkat. Volvo har utvecklat insprutningstekniken och en extern luft-bränsleblandning, Mecel har utvecklat ett tändsystem som är avstämt för vätgasens tändegenskaper.  EU har satsat 5 miljoner Euro i projektet som påbörjades 2003.

Idag har NyTeknik mer att läsa. Volvo  har sedan länge arbetat med en välfungerande hybridteknik avsedd för bussar i stadstrafik och lastbilar, som t ex sopbilar,  med mycket starter och inbromsningar.  Från början hade man tänkt sig en 30-procentig bränsleinbesparing. Nissan Diesel, nyligen inköpt, hade en högre målsättning med 50 %. Detta uppnår man med hjälp av superkondensatorer som kan lagra energi mer kortsiktigt än batterier och med mindre energitäthet men med mycket bättre förmåga att ladda upp eller avge energi snabbt. Nissan Diesels variant lagrar mer energi än andra superkondensatorer. Den klarar också långt fler upp- och urladdningar än vanliga batterier.  Den är dessutom användbar i helt andra applikationer bl a som stabiliserande energilager i vindkraftverk.

Visst går det framåt så sakteliga.

Bengt Axmacher

Lämna ett svar