Arkiv för september, 2008

Nyheter, en glad och en sorglig. Semester, respektive brist på vind.

lördag, 27 september, 2008

Det har dragit ihop sig till lite höstsemester sedan ett tag, ochi morgon bitti blir det Ryan Air till Malta. Hemma igen till den 15/10. Medför ingen laptop och tänker gå vida böjar runt internetkaféer. Däremot har jag genom att medföra endast tunn klädsel lyckats pressa in en försvarlig packe böcker innanför Ryan Air’s snåla vikttariffer. Bloggen blir alltså helt tyst tills jag är hemma igen.

(mer…)

Snörstump 27. Att halvsula en räl.

tisdag, 23 september, 2008

I tidningen Uppfinnaren & Konstruktören, som dimper ner i lådan varannan månad hittar man alltid roliga idéer och kluriga uppfinnarjockar. I sista numret handlade ett halvt uppslag om järnvägen.

Denna innovation, järnvägen alltså, har ju åtskilliga år på nacken. 1825 öppnades i England första banan avsedd för persontrafik, nästan för 200 år sedan. Det var ångmaskinen som först gjorde att den blev ett snabbt sätt att förflytta sig och sedan har den utvecklats och överlevt konkurrens från både landsvägsfordon och flyg. Nu susar tågen fram i flera hundra kilometer i timmen och det må väl förlåtas en om  man betraktar dem som om ännu inte färdigutbyggda, så i alla fall färdigutvecklade.

(mer…)

Aldrig har det varit så fult av så få att flyga så ofta.

måndag, 22 september, 2008

Flyget får sig en släng av miljösleven i Svenskan idag i ett flertal små snuttar samlade över nästan ett helt uppslag med en lite längre artikel av Susanna Baltscheffsky på temat ‘få flyger för mycket’. Poängen är att ungefär 3% av passagerarna står för en tredjedel av flygandet. Iakttagelserna, för det är flera studier inblandade, är ganska övertygande, men knappast särskilt förvånande. Det finns gott om siffror på vilket elände dessa storflygare ställer till med i form av tonvis med utsläppt koldioxid, men betydligt mindre om varför de flyger så mycket. Men 60% av alla flygresor är i jobbet, får vi veta och man är väl inte helt ute i det blå om man misstänker att här gömmer sig de flesta av storflygarna. Flera flyger mer än 100 gånger om året och det kan väl knappast tänkas att de gör det för sitt höga nöjes skull.

(mer…)

Odlade biobränslen som kan ursäktas. På wasteland.

söndag, 21 september, 2008

Första gången jag läste om jatropha, för 2-3 år sedan,  råkade jag till en början vilse och blandade ihop växten med en krukodlad liten ”prydnad” med samma namn.  Inte ens som krukväxt kan denna sägas vara mer än möjligen udda, något för specialister med minimala krav på det vi dussinmänniskor kallar skönhet.

Jatropha Podagrica

Jatropha Podagrica

(mer…)

En glädjevolt för Volt. Och kanske ett VM för GM.

onsdag, 17 september, 2008

Den 8-de juli skrev jag en stump om GM och 100-årsjubiléet som skulle gå av stapeln som igår, vilket nu alltså just skett. Som planerat presenterades den nya Volten, tänkt att produceras fr o m november 2010. Första året 10’000 bilar ökande senare till 60’000/år.

Om detta finns det att läsa på en rad ställen t ex på Reuters . Den som sett Volt på bild för något år sedan märker snabbt att den ändrat sig – till det bättre

(mer…)

Förnuftet verkar segra. EU backar på kraven om mer biobränsle?

torsdag, 11 september, 2008

Så här kring midnatt sprudlar man inte av energi och dådkraft utan är fixerad vid tanken på att det i morgon också är en dag. Kan ändå inte låta bli att fröjdas lite, och hoppas det inte visar sig vara i förtid.

I New Scientist Environment kan man läsa   följande:

A key panel of European Union lawmakers voted on Thursday to lower a target for using biofuels from crops in petrol and diesel as part of the EU’s plan to fight climate change.The move could curb the growth of a market coveted by biofuels exporters such as Brazil, Malaysia and Indonesia, as well as European farming nations. The executive European Commission has proposed that 10% of all road transport fuel come from renewable sources by 2020, without specifying how much of that should be biofuels, renewable electricity or hydrogen.

(mer…)

Snörstumpar 25 och 26. Små, men ungdomligt fräscha!

torsdag, 11 september, 2008

National Geographic arrangerar tillsammans med Vattenfall en tävling som är öppen för skolungdomar i mellan 14 och 17 år i hela Europa . Två flickor från Göteborg, Anja Olin-Pape och Julia Stadig Rosvall,  vann första pris bland svenskar rapporterar SVT västnytt.  

Det vinnande förslaget gick ut på att löpband och motionscyklar på landets gym skulle kopplas till generatorer så att mänsklig energi kunde producera el till det allmänna bäst. Petimetrar kan ju göra sig viktiga med att påpekaatat så länge motionscyklar t ex bromsas med någon annan metod så bidrar de till lokalens uppvärmning, och tillverkar de istället el kommer det att krävas mer till uppvärmning av lokalerna. Dock gäller detta bara under eldningssäsongen. Sommartid blir det istället dubbel effekt eftersom AC-aggregaten kan slå av på takten.

Priset utgjordes av varsin kameramobil och dessutom en resa tillsammans med sin lärare till Lillgrunds-vindparken i Öresund. Grattis.

Ett grattis också till vinnaren i hela Europa; en elev i en Köpenhamns-skola som föreslagit att Köpenhamns Zoo skulle skaffa sig en biogasanläggning att driva med alla djurens samlade avföring. Det skulle bli värdefull metangas istället.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Snörstump 24. Att gjuta utan kol.

onsdag, 10 september, 2008

325’000 ton järndetaljer gjuts årligen i Sverige, ungefär 35 kg för varje invånare. Järnet hettas upp till flytande och hälls i sandformar, där det får kallna. För att inte sand skall häfta vid järnet blandas stenkol i gjutsanden. En praxis med många år på nacken.

Kolet omvandlas dock delvis till bl a metan och koldioxid, vilket avgår till atmosfären.

Ny Teknik skriver om saken idag  och berättar att,  omräknat i koldioxidekvivalenter, avgår det 50’000 ton växthusgaser, vilket svarar mot ungefär 250 miljoner km bilkörning. Så det rör sig inte om småpotatis.

Peter Nayström, miljöchef vid industriforskningsinstitutet Swerea Swecast i Jönköping har emellertid arbete 3-4 år på att hitta något annat än stenkol att blanda uppå gjutsanden med. Tanken var att gjutmetoden i övrigt int skulle behöva ändras, den enda förändringen skulle vara att stenkol byttes ut mot något nytt.  

Och nu är det färdigt. Medlet kallas Nayvoc och är en tills vidare mix av olika ämnen. Processen fungerar bra, resultatet vad gäller gjutgodsets finish är utmärkt och det avgår inga som helst flyktiga gaser till atmosfären. mängden koldioxid reduceras med upp emot 90 % koldioxid.

Företaget Askania i Göteborg ska nu börja tillverka och sälja Nayvoc i Sverige och övriga Europa.

I helgen belönades Peter Nayström och hans uppfinning med ett pris från gjuteribranschen. Bra jobbat.

Hur mycket koldioxid släpper inrikesflyget ut?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

En jord av glädje, kan den göras med gnäll eller skäll?

lördag, 6 september, 2008

Efter snart två års bloggande om koldioxiden, klimatet och hotet mot vår livsmiljö känns det som  jag behövde göra en halvhalt, inte läsa mer på en dag eller kanske rentav en vecka utan tänka efter vad jag kommit fram till, försöka skapa någon sorts syntes av vad jag läst, vad jag skrivit och vad jag lärt mig.

Mitt intresse för miljöfrågor började efter läsningen av Tyst Vår nästan 45 år före jag påbörjade Back to Balance. Jag hade upplevt hur åtgärder mot miljön redan hade gjort stora och påvisbara framsteg. Man kunde fiska ätlig lax i Norrström, och bada i Mälaren mitt inne i Stockholm om man ville och havsörnsstammen hade ökat igen t ex. I stort sett hade jag en positiv hållning till den organiserade miljörörelsen. Utan att vara miljöpartist och inte heller medlem i Naturskyddsföreningen, WWF eller Greenpeace eller någon annan likvärd organisation, var jag ändå välvilligt inställd. Jag har alltid lojaliserat mig med miljömässiga påbud som sopsortering, energisparande och försiktighet med gifter. När klimatfrågan började diskuteras var jag genast intresserad och första gången jag försökte publicera mig med synpunkter i ämnet var 1994. Jag har f ö bloggat om det.

(mer…)

En ny hybridbil, svensk, men också som en islandshäst

fredag, 5 september, 2008

Eftersom jag är road av allsköns tekniska framsteg, stora som små, bevakar jag Ny Teknik med stort intresse. Det har lett till åtskilliga bloggar under de här två åren. Det är inte mycket jag missar, även om jag inte skriver om allt på långa håll. Dock visar det sig att en del väsentligheter så när går mig förbi.

För mer än en vecka sedan hade Ny Teknik en mer än lovligt intressant artikel som jag fullständigt missade. Jag hittade den igår sent. Det handlar om en i mitt tycke epokgörande variant på bensinmotorn. Och det var uppenbarligen fler än jag som tyckte så, för listan med kommentarer var på över 100 nummer och utprintad var den på 15 sidor. Jag läste i sängen till jag somnade.

(mer…)